miercuri, 8 iunie 2022

Borna noastră: TRIANON

 

                              de Gheorghe Pârja

La 4 iunie, s-au împlinit 102 ani de la Tratatul de la Trianon, prin care i s-a consfințit României recunoașterea internațională a fruntariilor postbelice, în cea mai mare parte o consecință a aplicării principiului autodeterminării naționale, cel care a fost considerat principalul pilon al Doctrinei Păcii, la sfârșitul Primului Război Mondial. Au fost tensionate mișcări diplomatice între cei învinși și între învingători. Președintele american Woodrow Wilson a venit pe continentul european (1919) cu gândul de a contribui la eliminarea haosului și conflictelor. Majoritatea europenilor s-au declarat susținători ai ideilor lui. Dar prea puțini au luat sensul anunțat de Wilson, căutând să se adapteze mentalităților politice ale capitalelor europene și mai ales interesului liderilor lor.

Au fost tendințe, chiar la sfârșitul conflagrației, să se prelungească starea conflictuală, să adâncească sentimentele traumatice ale cetățenilor, ori grupurilor politice, să creeze mișcări politice radicale, naționaliste, xenofobe, rasiste. Un astfel de comportament a derulat și elita politică a Ungariei. Care a introdus sentimentul de umilință, pe care l-ar fi simțit la semnarea Tratatului de la Trianon, în memoria pe termen lung a populației maghiare, ca dovadă a respingerii prevederilor lui teritoriale. Parlamentul României a decretat 4 iunie drept Ziua Tratatului de la Trianon, o pagină sfântă a istoriei noastre, care nu trebuie uitată. Pentru liderii vecinilor de la Apus, această zi este o zi a rușinii. Elitele politice maghiare mențin până în ziua de astăzi nemulțumirea față de hotărârile Tratatului.

Le vedem frecvent și din partea actualului guvern de la Budapesta. Nu putem fi indiferenți, dar noi trebuie să deslușim mesajul istoric al românilor, care s-au adunat la Alba Iulia în 1 Decembrie 1918. Să știm că drumul parcurs de neamul românesc de la Marea Adunare de la Alba Iulia, până la semnarea Tratatului a fost intervalul istoric decisiv în devenirea modernă a României, ca stat independent, unitar și suveran. A fost o voință politică românească exemplară, depășind orice egoism de partid sau alte scăderi morale. S-a reușit să-și dea mâna acțiuni diplomatice consecvente, unele cu aură istorică, cu efortul curajos și disciplinat al armatei române, considerate de contemporani drept o contribuție remarcabilă la stabilitatea și pacea în Europa.

Tratatul este fructul unor eforturi considerabile, de aproape un an și jumătate. S-au luat în seamă datele național-demografice, istorice, culturale și social-economice, ca și criterii de securitate colectivă. Marele diplomat Nicolae Titulescu, în ședința Adunării Deputaților din 4 aprilie 1934, spunea: „Tratatul de la Trianon apare tuturor românilor, și îndeosebi celor din Ardeal, ca o consfințire a unei ordini de drept cu mult mai redusă decât acea pe care veacuri de conviețuire și de suferințe comune au săpat în conștiința istorică a neamului nostru.” Iar istoricul Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, apreciază că: „Tratatul de la Trianon are importanța sa internațională și națională, greu de estimat și imposibil de minimalizat; el a legitimat voința dreaptă a poporului român și ne-a întărit pe plan internațional o moștenire scumpă. Popoarele cărora li s-a recunoscut dreptatea istorică prin Tratatul de la Trianon au convenit să-l apere și să-i susțină justețea, din moment ce toate tratatele internaționale, care au urmat, l-au confirmat.”

Pentru noi, Tratatul este o bornă istorică de neclintit. Pentru alții, bornele sunt vopsite, deci le poate spăla ploaia. O carte de referință este TRIANON, TRIANON!, un secol de mitologie revizionistă, coordonată de Vasile Pușcaș și Ionel N. Sava, care mi-a fost și mie de îndrumar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu