luni, 15 iulie 2024

A fost „sublim” la Cluj Napoca, în tabăra prietenilor Rodica Mureșan, Alin Cucuruzan și Ovidiu Vasile!

Câteva gânduri despre o tabără literar-muzical-culturală numită simplu (asemeni grupării și cenaclului, după spusele lui Ovidiu Vasile) SUBLIM, ediția a II-a, este de datoria mea în calitate de participant. De ce? Simplu! Fiindcă m-am simțit între prieteni, m-am simțit important și cred că asemeni sportului și cultura îi pot dirija pe tineri, îi pot apropia de valorile naționale iar pe noi ca nație ne poate propulsa între elitele mondiale.

Joi, 11 iulie, pe o vreme caniculară, am sosit în pensiunea Roata-Făget, un complex turistic aflat în imediata apropiere a pădurii cu același nume. Cred că am fost printre primii sosiți. Emoțiile au fost pe măsură fiindcă la prima ediție nu am fost prezenți. Întâlnirea cu familia Ovidiu Vasile&Carmen Nyilas a fost firească, cu îmbrățișări și multă empatie. Suntem repartizați în cameră. Confort și bun gust. Prima surpriză, revista de pe noptieră „Sublim” nr. 7-11, din care aflăm: „Ne dorim, ca în paginile revistei să apară poeți de toate vârstele, dar ne îndreptăm atenția în special spre copii, adolescenți și tineri. Credem cu toții în forța tinerilor de a se reinventa și de a descoperi valorile artei, a frumuseții, a poeziei”. Prima seară a continuat cu servirea cinei, prezentarea invitaților, o sesiune (lungă, deci nu ne-am jucat!) de poezie și muzică folk cu doamna Corina Ofelia Corpodean. Moderator poeta Rodica Mureșan, în vervă, cu poantele de bun gust  la dumneaei.

Ziua a doua i-a aparținut poetului Alin Cucuruzan, un prieten bun, un camarad de nădejde. Am vizitat penitenciarul de maximă siguranță Gherla. Emoții amestecate cu sentimente de compasiune pentru cei care locuiesc acolo pentru o vreme. Ne-am întâlnit cu cercul „Lotus”, un grup de fete care iubesc literatura, arta (pictura, artizanatul), cerc de petrecere a timpului în mod creativ, format de către Alin Cucuruzan cu câțiva ani în urmă. Am avut onoarea să mi se prezinte cea mai recentă carte „Cronici din Nord” iar eu le-am citit despre prozatorul Ioan Groșan și acad. Ioan Pop din Mireșu Mare. Toți cei prezenți au fost invitați să recite câte un poem spre bucuria gazdelor noastre. Au urmat discuții libere despre ce înseamnă libertate, țel în viață, credință. O lecție de demnitate și sinceritate, care a produs multă emoție tuturor! Am vizitat „Sala Cavalerilor” apoi am avut parte de un festin culinar la popota ofițerilor! Mulțumim!

Însă ziua a doua nu s-a terminat! Am vizitat, în compania unui ghid local pasionat, castelul „Banffy” din Răstoci. Pentru noi a fost o încântare să aflăm file de istorie din secolele trecute, să vizităm acest castel reabilitat și modernizat cu fonduri europene. Apoi a urmat prezentarea romanului „Isprăvile lui Cupidon”, editura „Cervantes”, Colecția: Romanul sec. XXI. Am avut onoarea să vorbesc și eu despre roman. Autoarea Silvia Giurgiu Pătrăchioaie, mi-a dăruit romanul cu dedicația. „Pentru Gelu Dragoș cu reverență și mulțumiri pentru o recenzie și o prezentare a romanului meu, excepțională!”.

Nu am reușit bine să ajungem la pensiune, să facem un duș binevenit, că ne-am grăbit să mergem la lansarea cărții lui Varujan Vosganian, proaspăt ales președinte al Uniunii Scriitorilor din România, de la Muzeul Etnografic al Transilvaniei. Volumul „Dublu autoportret”, editura „Polirom” a fost prezentat de către Ovidiu Pecican și Răzvan Rotta. Pentru mine punctul culminant a fost întâlnirea cu academicianul Ioan Pop, originar din Mireșu Mare! Deși sosit mai târziu, prof. dr. Mihai Groza ne-a predat o lecție de istorie, în stilul caracteristic, bine documentat, la subiect, despre castelul vizitat, aflat în „umbra” evenimentului muzical „Electric Castle”. După servirea mesei a urmat momente muzicale cu prof. Corina Lupuțan și Corina Ofelia Corpodean.

Ziua a treia, moderată de poetul Ovidiu Vasile, atent la toate amănuntele, a debutat cu plecarea la Muzeul Etnografic al Transilvaniei și Parcul Etnografic Național „Romulus Vuia” Cluj Napoca, unde am avut parte de surprize mari: prezentarea muzeului, moment de obicei popular românesc precum cererea miresei, aducerea găinii la nuntă, în prezența unor oaspeți deosebiți precum solista de muzică populară Elena Ștefănuț, violonistul Vasile Popa, „toboșarul” Romulus Moldovan și asociația (ansamblul) „De la lume adunate și-napoi la lume date”. Din nou, participanții la tabără au recitat una-două poezii proprii iar la final s-au înfruptat din sarmalele oferite de Carmen Nyilas. După aceste manifestări, am avut răgaz de două-trei ore să vizităm capitala Ardealului, să cumpărăm suveniruri sau să ne vizităm rudele.

Seara a început din nou în forță. A fost prezentată invitata specială a taberei sârboaica Lijliana Marinkovics, care ne-a prezentat proiectul ei despre „Violența domestică” cum e privită în Anglia, Serbia și România. Au urmat discuții constructive, păreri contradictorii, explicații legislative. Alt invitat al serii a fost polivalentul (scriitor, sculptor, liber-cugetător) Ioan Astaluș care și-a prezentat volumul de prelegeri „Rezervația de zâne”, editura „Transylvanian Edition” Londra, despre care autorul a afirmat: „Aici și acum, încerc să vă prezint REZERVAȚIA DE ZÂNE, de cuvinte frumoase și, poate, înțelepte, ca un gest de recunoștință pentru dascălii și părinții mei, pentru prietenii mei cei buni și pentru genialii anonimi de la care am primit, într-o formă și alta, aceste zâne. Le redau, cu bucurie, revorbirii!”.

Seara a continuat cu prezentarea, de către mine, a volumului de poezii „Dor de infinit”, editura „Transylvanian Edition” Londra. Autoarea Ionela Nicoleta Flood a debutat editorial în 1999 și a scris de atunci peste zece cărți însă cea mai mare realizare, o consider, înființarea în 2010 a celei mai mari biblioteci de carte în limba română din Marea Britanie (Glasgow), cu sprijinul Consiliului Județean Maramureș care a donat cele 5000 de volume în limba română Societății „Românca” condusă de reputata poetă.

Seara să-a încheiat cu recitalul Adrianei Berezofsky care ne-a trimis cu gândul la plajele portugheze, dar și cu (la) o agapă ca între colegi și prieteni, majoritatea exprimându-și dorința de a se reîntoarce la trei zile sublime, organizate de cei trei magnifici și soțiile celor doi poeți. Mulțumim pentru tot! Cuvintele sunt de prisos!