Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a observat cu îngrijorare acțiunile politicului care afectează etica academică, demarate cu mai mult timp în urmă, dar culminând cu recenta decizie a Curții Constituționale, care complică măsurile ce se pot lua în contextul plagiatului. Altfel spus, în acest caz concret, în loc ca retragerea titlului de doctor în cazul unui doctorat plagiat să fie făcută în mod natural și după bune practici academice internaționale de instituția care l-a acordat, iar apoi cei nemulțumiți să se poată adresa instanței, Curtea a stabilit că retragerea se poate face doar de către instanță (sigur, dacă o mai sesizează cineva), complicând astfel procesul și schimbând esența etică a unui astfel de demers.
Am analizat cu atenție contextul în care ne aflăm și
implicațiile acestuia în viitor asupra mediului academic românesc și a
societății în general și am discutat cu partenerii internaționali (la
solicitarea lor și/sau a noastră) pe marginea reacțiilor/măsurilor care se
cuvin, pentru a proteja statutul mediului academic românesc (inclusiv al
studenților/absolvenților) în aria academică internațională.
În consecință, vrem să asigurăm publicul larg că
orice instituție academică, în baza autonomiei, are încă la dispoziție, dacă
dorește, mecanisme interne de sancționare a abaterilor de la etică, care pot
merge în cazuri grave până la desfacerea disciplinară a contractului de muncă,
alături de sancționarea persoanelor și unităților academice care girează
abateri de la etica academică. În plus, aceste mecanisme pot fi prinse în
mecanismele mai generale de transparentizare și admitere în sistemul academic.
UBB are aceste mecanisme în reglementările proprii
și le va amplifica, nu doar ca protecție față de încercările mediului politic
de a le minimiza, ci în acord cu evoluția standardelor internaționale din aria
academică din care facem parte. Încurajăm toate instituțiile academice din țară
să facă acest lucru, atât ca racordare naturală la bunele practici
internaționale, cât și ca răspuns la mișcările de forță împotriva eticii
academice și la îndoielile proiectate în acest context asupra noastrăde mediul
academic internațional.
Pe de altă parte, prin atitudinea constructivă pe
care vrem să o avem ca motor al dezvoltării societății, factorul politic
trebuie să știe că poate avea în UBB un consultant serios dacă dorește să
propună cu bună credință soluții europene eficiente și onorabile în zona eticii
academice, iar societatea are un actor academic dedicat nu doar dezvoltării
unei societăți moderne bazate pe cunoaștere, ci și integrității academice ca
model pentru o integritate dorită mai larg la nivelul societății. Dar pentru
aceasta cu toții trebuie să avem grijă de protejarea autonomiei și libertății
academice – chiar dacă uneoriunii din afara mediului academic le înțeleg mai
puțin -, deoarece numai așa putem deveni un sanctuar al cunoașterii și eticii –
amenințate tot mai des într-o lume în care asistăm la o recrudescență a
obscurantismului și iraționalității -, care să asigure dezvoltarea societății
și bunăstarea oamenilor.
Radu
Ștefan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu